Z życia świetlicy szkolnej rok szkolny 2019/2020 Drukuj

 

  LUTY W ŚWIETLICY

LUTY W ŚWIETLICYOd początku lutego mówiliśmy o bezpiecznych zabawach w czasie ferii. Przypomnieliśmy sobie rodzaje sportów i zabaw zimowych. Obejrzeliśmy też prezentacje, które działały na naszą wyobraźnię i uwrażliwiały nas na zachowywanie zasad bezpieczeństwa podczas ferii.

Po powrocie z wypoczynku, w świetlicy został przypomniany regulamin oraz zasady zachowania się w stołówce szkolnej, podczas spożywania posiłków. Był również czas na swobodne zabawy oraz opowieści o minionych feriach. Z okazji popularnych Walentynek natomiast, próbowaliśmy wymyślić idealny przepis na prawdziwą przyjaźń. „Kim jest Przyjaciel?” – poszukiwaliśmy odpowiedzi na to nurtujące nas pytanie. Niektórzy z uśmiechem stwierdzali, iż Przyjaciel siedzi właśnie obok nich.

Dnia 26 lutego obchodzony jest Światowy Dzień Dinozaura. Z tej okazji w świetlicy szkolnej zorganizowaliśmy dla dzieci szereg aktywności, które wzbogacają wiedzę uczniów na temat prehistorycznych stworzeń oraz rozbudzają zainteresowanie tematyką. Świetliczaki obejrzały prezentację multimedialną, z której czerpały wiedzę o życiu dinozaurów, kiedy żyły, czym się żywiły, jak wyglądały oraz dlaczego i w jaki sposób wyginęły. Poznały trudne pojęcia związane z tematem - wykopalisko, paleontolog, prehistoria, skamielina itp. Dzieci z zainteresowaniem oglądały prezentację, odpowiadały na pytania i wykazywały się dużą wiedzą o prehistorycznych zwierzętach. Ciekawym ćwiczeniem dla maluchów, które wywołało rozbawienie i uśmiech na twarzach, okazało się wypowiadanie trudnych nazw dinozaurów jak np. tyranozaur, brachiozaur, ankylozaur, pterodaktyl czy triceratops. Uczniowie wykonali też pracę plastyczną. Mimo, że luty jest najkrótszym miesiącem w roku, zdążyliśmy zrobić wiele ciekawych rzeczy, i jak co miesiąc, nie było w ogóle czasu na nudę! Luty zakończony, a my z utęsknieniem wypatrujemy wiosny!


STYCZEŃ W ŚWIETLICY

Styczeń w świetlicy był czasem noworocznych postanowień oraz karnawałowych szaleństw. Na samym początku miesiąca poznawaliśmy sposoby obchodzenia sylwestra w różnych zakątkach świata, próbowaliśmy nakreślić symbolikę Nowego Roku, a także dyskutowaliśmy o tym, czym są plany i postanowienia noworoczne i czy warto je robić. Zajęliśmy się upływającym czasem – robiliśmy kalendarze.
W styczniu zajęcia prowadzone w świetlicy szkolnej w dużej mierze nawiązywały do obecnie panującej pory roku. Dzieci wykonywały wiele prac z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych w celu ukazania uroków tak lubianej przez nie zimy. Miały okazję pogłębić swoją wiedzę dotyczącą potrzeby i zasad dokarmiania zwierząt podczas zimy.
Styczeń to oczywiście czas karnawału, więc robiliśmy maski karnawałowe i projektowaliśmy stroje balowe. Dużo czasu poświęciliśmy na rozmowy o naszych Babciach i Dziadkach i należnym im szacunku. Z tej z okazji wykonywaliśmy piękne laurki portrety dla naszych kochanych dziadków. Uczyliśmy się piosenki „Moja babcia i mój dziadek”.
Zrobiliśmy piękne gazetki ścienne z zimowymi krajobrazami. Oglądaliśmy filmy edukacyjne skąd się biorą owoce i warzywa, oraz mleko. Rozmawialiśmy na temat "Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa oraz pić mleko", "Jakie mają wartości odżywcze?" Zapoznaliśmy się z zasadami zdrowego żywienia oraz Piramidą żywieniową. Wykonywaliśmy ozdobne owoce i warzywa, łaciate krowy, projektowaliśmy kartoniki do soków.
W związku ze zbliżającym się  okresem ferii, dzieci zapoznały się także z regułami bezpiecznego wypoczynku, mówiliśmy o bezpiecznych zabawach w czasie ferii. Przypomnieliśmy sobie rodzaje sportów i zabaw zimowych. Obejrzeliśmy też prezentacje, które działały na naszą wyobraźnię i uwrażliwiały nas na zachowywanie zasad bezpieczeństwa podczas ferii.


GRUDZIEŃ W ŚWIETLICY

Grudzień to wyjątkowy miesiąc. Upływa on w świąteczno – zimowej atmosferze. Ta magiczna atmosfera zawitała także do naszej świetlicy. Już od początku miesiąca przygotowywaliśmy się do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz nadchodzącej zimy. Dzieci miały ręce pełne pracy, a sala świetlicy zamieniła się w fabrykę ozdób świątecznych oraz zimowych. W środę 4 grudnia dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej miały okazję uczestniczyć w zajęciach związanych z górniczym świętem – Barbórką. W ramach zajęć przeprowadzono pogadankę na temat pracy górników i korzyści płynących z pracy w kopalni. Wychowankowie świetlicy dowiedzieli się również kim była patronka górników oraz jak ciężka i niebezpieczna jest praca pod ziemią. W trakcie zajęć czytelniczych uczniowie wysłuchali legendy „Gustlikowy skarb”, a także obejrzeli krótki film przedstawiający pracę górników. W czasie zajęć plastycznych dzieci kolorowały postać górnika i rysowały węglem. Było bardzo ciekawie i twórczo. Z niecierpliwością czekaliśmy na nadejście Świętego Mikołaja. W związku z tym wykonaliśmy wspólną gazetkę tematyczną pod hasłem „Mikołajki” oraz różnego rodzaju wizerunki Mikołaja.

Ostatni tydzień grudnia upłynął nam w iście baśniowej atmosferze. Dyskutowaliśmy o tym, po co nam baśnie i czym jest morał. Wychowawcy świetlicy przedstawili uczniom postać Hansa Christiana Andersena i omówili jego twórczość. Czytaliśmy najbardziej znane baśnie. Poznaliśmy między innymi baśń „Dziewczynka z zapałkami”, „Nowe szaty cesarza”, „Calineczka”. Rozmawialiśmy również o świątecznych tradycjach, zarówno polskich – tych, które znamy z naszych rodzinnych domów, jak i pochodzących nawet z najdalszych zakątków świata, niejednokrotnie zadziwiających. Wspólnie śpiewaliśmy również kolędy.


LISTOPAD W ŚWIETLICY

Listopad był dla nas wszystkich czasem niezwykle aktywnym twórczo. Dużym zainteresowaniem wśród dzieci - jak zwykle zresztą - cieszyły się zabawy klockami, z których dzieci budowały kreatywne konstrukcje wieżowców, modele samochodów, zwierząt, budynków.

Nie zapomnieliśmy również o świętach, które wypadły w tym miesiącu. Dzień Wszystkich Świętych skłonił nas do refleksji, zadumy i wspomnień o najbliższych, którzy już odeszli.

Z okazji dnia 11 listopada – Dnia Niepodległości dzieci świetlicowe poznały symbole narodowe Polski, nauczyły się wiersza “Katechizm polskiego dziecka”, śpiewały Hymn Polski. Wykonały pracę plastyczną “Godło Polski”, kolorowały rysunki o tematyce patriotycznej.

Dnia 16 listopada obchodziliśmy „Dzień Jeża”. Zwierzęta te są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce, lecz niestety zagrożone wyginięciem. Podczas „Dnia jeża” świetliczaki miały możliwość poznać zwyczaje i potrzeby jeży oraz uzyskały odpowiedzi na nurtujące pytania: Do czego służą jeżom kolce i czy faktycznie lubią jeść jabłka? Wykonały również tematyczne prace plastyczne.

21 listopada to Światowy Dzień Życzliwości i Uśmiechu. Z tej okazji zaproponowaliśmy uczniom wiele ciekawych zadań. Na zajęciach rozmawialiśmy o życzliwości, dobrych manierach, zachowaniu się w szkole i miejscach publicznych. Oprócz rozmów, był też czas na kolorowe prace plastyczne. Uczniowie przygotowywali ordery życzliwości, wybrali najbardziej życzliwych uczniów i brali udział w zabawach integracyjnych mających na celu uświadomienie tego, jak łatwo być życzliwym.

22 listopada obchodziliśmy w naszej świetlicy Dzień Kredki. Dlatego też w tym dniu kredka znajdowała się w centrum naszych zainteresowań, a wszelkie działania dzieci skierowane były na zabawę i eksperymentowanie. Uczniowie wzięli udział w różnych grach, zabawach i konkursach związanych tematycznie z kredkami.

W naszej świetlicy 25 listopada obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Jest to najpopularniejsza zabawka na świecie, najwierniejszy powiernik tajemnic oraz symbol beztroskiego dzieciństwa. Zabawka, którą posiada każde dziecko oraz bohater wielu powieści. Z okazji tak miłego święta świetliczaki poznały historię powstania pluszowego misia, odpowiadały na zagadki dotyczące różnych misiów z bajek oraz wykonały tematyczne prace plastyczne. To był wyjątkowo puchaty dzień! W świetlicy spędzaliśmy również czas na znanych i lubianych zabawach ruchowym. Było mnóstwo zabawy, śmiechu i dobrego humoru.

PAŹDZIERNIK W ŚWIETLICY

W miesiącu październiku jesień zagościła na dobre, nie tylko w naszym najbliższym otoczeniu, ale również w świetlicy! Wiele naszych działań koncentrowało się wokół przejawów, symboli i piękna jesiennej pory roku. Na zajęciach rozmawialiśmy o obserwowanych zmianach w przyrodzie, o bogactwie kolorów, darach lasu, sadu i ogrodu. Śpiewaliśmy piosenki, czytaliśmy opowiadania, wiersze i teksty popularnonaukowe o jesieni, oglądaliśmy zdjęcia jesiennych okazów i krajobrazów, uczyliśmy się rozpoznawać liście wybranych drzew. Ponadto zadbaliśmy o to, aby nasza sala wypełniła się artystycznymi dekoracjami w postaci prac i gazetek.

Październik to także Miesiąc Dobroci dla Zwierząt. W naszej świetlicy odbyły się zajęcia, których celem było wzbogacenie wśród dzieci wiedzy na temat życia zwierząt, kształtowanie wobec nich właściwej postawy.

W naszej świetlicy systematycznie promujemy zachowania prozdrowotne. Dzieci zdobywają wiedzę na temat zdrowego odżywiania, właściwej diety, nabywają umiejętności z zakresu higieny osobistej.

Ostatni tydzień października był czasem wspominków, rozmów o tych, których straciliśmy. Czytaliśmy teksty odnośnie świąt listopadowych oraz rozwiązywaliśmy quizy i krzyżówki.

WRZESIEŃ W ŚWIETLICY

WRZESIEŃ W ŚWIETLICYZa nami dwa miesiące wspaniałych beztroskich wakacji. Nie tak łatwo pożegnać jest nam plaże tonące w słońcu, błękit morza, ścieżki wśród zielonych lasów, szalone przygody. Rozpoczęliśmy nowy rok szkolny w nowym budynku oraz nowej sali świetlicowej. Mamy nowe wyposażenie świetlicy: meble, dywan, gry, zabawki.

Na początku każdego roku szkolnego dzieci ze świetlicy wspólnie z wychowawcami ustalają zasady zachowania, jakie będą obowiązywały w świetlicy. Zasady te mają być przestrzegane przez wszystkich tych, którzy przebywają w świetlicy szkolnej. Nazwane „Kontraktem” i podpisane umieszczamy w świetlicy.

Pierwsze dni szkoły upłynęły nam na dzieleniu się wakacyjnymi wspomnieniami, wzajemnym poznawaniu oraz integracji grupy świetlicowej. Sporo czasu poświęciliśmy na omówienie regulaminu i zasad obowiązujących w świetlicy. Rozmawialiśmy także o bezpiecznej drodze do szkoły, poznaliśmy zasady poruszania się po drogach, przejściach dla pieszych, chodnikach oraz odpowiednim zachowaniu na placu zabaw.

W pierwszym tygodniu września odbył się także cykl zajęć integracyjnych „Kim jestem? Poznajmy się”. Jego głównym celem było wzajemne poznanie się dzieci, wzmocnienie poczucia własnej wartości oraz ułożenie kodeksu dobrego zachowania. Mówimy też o współtworzeniu miłej atmosfery, o życzliwości, kulturze osobistej oraz o szacunku w relacjach międzyludzkich. Tematyka ta stanowi stały element naszej codzienności - jesienią, zimą, wiosną i latem, ponieważ każdy dzień przynosi sytuacje sprzyjające rozmowom o zasadach koleżeństwa.

Przyszedł czas na powitanie jesieni, którą symbolizują ludziki i figurki wykonane z przyniesionych kasztanów, żołędzi i jarzębiny. Pełne zapału i chęci świetliczaki bawią się też w inżynierów budownictwa. Z klocków stawiają budowle według własnych konstrukcji. Jest przy tym wiele śmiechu i zabawy. Dzieci wykonują piękne prace plastyczne. Sporo radości sprawiają też dzieciom zabawy zespołowe na świeżym powietrzu.

Wrzesień w świetlicy szkolnej minął w ciepłej i miłej atmosferze. Cieszymy się, że znów po wakacyjnej przerwie spotkaliśmy się wszyscy razem.

Szkoła Podstawowa nr 17 im. Tadeusza Kościuszki,  ul Miodowa 18,  09 - 400 Płock,  tel. 24 366 25 60, e-mail: sekretariat@sp17.plocman.pl

Redaktor serwisu: Marzena Kowalska