„Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie” powiedziała Maria Grzegorzewska, wielka orędowniczka praw osób niepełnosprawnych.
Możemy wiele nauczyć się od niepełnosprawnych, przede wszystkim wytrwałości, cierpliwości, poszanowania dla zdrowia i pracy jaką codziennie muszą wkładać w to, by znaleźć swoje miejsce w świecie.
Przed paru laty, kiedy narodziła się w naszej szkole integracja (2011r.), rozpoczął się etap, w którym słowa te znalazły pełne urzeczywistnienie.
W naszej szkole klasy integracyjne funkcjonują na poziomie klas pierwszych i piątych. Są to oddziały, do których uczęszczają dzieci, których Rodzice wyrazili zgodę i poparcie dla idei wspólnej nauki i zabawy dzieci zdrowych z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Każdego dnia z uczniami pracuje dwóch nauczycieli.
W klasie pierwszej jest to nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciel wspomagający, który wspiera rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zaś w klasie piątej- są to nauczyciele poszczególnych przedmiotów i nauczyciel wspomagający.
Dzieci w klasie integracyjnej:
- uczestniczą w życiu szkoły na tych samych prawach co dzieci z klas ogólnych: biorą udział w konkursach, wycieczkach, zajęciach dodatkowych, specjalistycznych, kołach zainteresowań,
- realizują taki sam program nauczania jak dzieci w klasach ogólnych (uczniowie mający specjalne potrzeby edukacyjne realizują ten program dostosowany do ich możliwości),
- podlegają ocenianiu w oparciu o wewnątrzszkolny system oceniania (uczniowie mający specjalne potrzeby edukacyjne są oceniani indywidualnie),
- mają takie same szanse na osiąganie wysokich wyników w nauce (często nawet przodują w klasyfikacji).
Bycie uczniem klasy integracyjnej daje niepowtarzalną szansę rozwoju społeczno-emocjonalnego pod okiem nauczyciela oraz pedagoga specjalnego. Dzieci podczas zabawy i nauki wspierają się nawzajem, uczą się akceptacji, wspólnego rozwiązywania zadań, dostrzegania swoich mocnych i słabych stron. Mała wspólnota, która się dzięki temu tworzy to obraz społeczeństwa, w którym każdy człowiek jest inny, ale każdy tak samo zasługuje na szacunek dla swojej odmienności. Niezwykle istotny jest więc świadomy i dobrowolny wybór Rodziców posyłających swoje dziecko do klasy integracyjnej. Jest on bowiem gwarantem udanej współpracy w dobrych i trudnych momentach.